loading please wait..

Jak się nauczyć? Wskazówka 1

Ludzki mózg składa się z dwóch półklul: prawej i lewej. Półkule mają różne funkcje. Półkula lewa odpowiada za myślenie analityczne, logikę, pisanie, mowę i jej rozumienie, obliczenia matematyczne. Półkula prawa natomiast odpowiedzialna jest za: kreatywność, wyobraźnię, myślenie abstrakcyjne, zdolności artystyczne, intuicję.

Półkule są ze sobą połączone wiązką aksonów, dzięki którym informacje mogą swobodnie przemieszczać się. To dobra wiadomość, ponieważ uczymy się łatwiej wykorzystując cała powierzchnię mózgu.

Przykład: kiedy uczysz się nowych angielskich słówek, aktywna jest Twoja lewa półkula. A kiedy jednocześnie uaktywnisz prawą półkule, np poprzez słuchanie muzyki instrumentalnej to skuteczność lewej półkuli wzrośnie. W efekcie nauczysz się więcej słówek!

Uwaga: w celu pobudzenia prawej półkuli należy słuchać muzyki instrumentalnej, nie wokalnej. Ponieważ jak się domyślasz, słowa trafiają do lewej półkuli i nie zaangażują tak prawej.

Ponadto słuchanie pewnych utworów muzyki barkowej pomaga przyswoić wiedzę, ponieważ wprowadza nasz mózg w stan Alfa.

Z grubsza rzecz ujmując możemy wyróżnić 4 rodzaje fal mózgowych:

Beta – pełne rozbudzenie; przy takiej częstotliwości funkcjonujemy na co dzień skupiając się na problemach świata zewnętrznego i “ogarnianiu” codzienności.

Alfa – mózg jest czujny ale zrelaksowany, taka częstotliwość fal jest charakterystyczna dla chwil odprężenia, spokoju i relaksu.

Theta – wczesny sen, pojawiają się, kiedy spokój i relaksacja powodują senności

Delta – głęboki sen, stan nieświadomości.

 

Zatem funkcjonując na częstotliwości Beta trudno nam skupić się na nauce. Słuchając odpowiedniej muzyki zrelaksujemy się, mózg wejdzie na fale Alfa i wówczas chłonie wiedzę. Muzyka ta pomoże Ci się wyciszyć.

Do nauki polecam utwory:

  1. Handel: Alexander’s Feast, Largo z opery Serse
  2. Bach: Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043, Koncert fortepianowy f-moll BWV 1056,
  3. Corelli:Concerto grosso D-dur op. 6 nr 1
  4. Vivaldi: Cztery pory roku: zima.

 

Posted on 19 lutego 2016 in Powrót do siebie

Share the Story

About the Author

Responses (2)

  1. Michał
    7 czerwca 2016 at 22:29 · Odpowiedz

    A czy to nie jest tak, że lepiej słuchać takiej muzyki jaką się lubi? Zamiast muzyki klasycznej jakąś normalną muzykę w wersji instrumentalnej? Bo jak ktoś nie lubi np. Vivaldiego to nie będzie się mógł skupić na nauce przy Vivaldim;) A czy podobne efekty daje słuchanie muzyki w języku, którego się nie zna? Przecież jak mi ZAZ śpiewa po francusku to i tak się na słowach nie skupiam bo nie znam francuskiego;) No chyba, że mózg jednak wyłapuje coś czego nie rozumie i „wrzuca” do lewej półkuli;)
    ps. taka sugestia: Kiepsko się pisze komentarze, biała czcionka na jasnoniebieskim tle… rozumiem, że błękit ma uspokajać, ale może czarne literki powinny być, byłoby przejrzyściej;)

    • Izabella Panuś
      8 czerwca 2016 at 13:37 · Odpowiedz

      Trzeba słuchać muzyki jakiej się lubi. Ale do nauki nie każdy rodzaj muzyki się nadaje. Muzyka klasyczna oparta jest na strukturze rytmów i słuchowych wzorców, dlatego może wspierać pamięć i wyobraźnię. Ale już głośna muzyka pop szybko wyczerpuje, a z kolei niska, pulsująca muzyka, jak rock i rap łatwo wprowadza w ruch. Tylko wolna, zorganizowana muzyka wspiera mózg w opracowywaniu werbalnej i wizualnej informacji, dlatego popowa w obcym języku niekoniecznie się sprawdzi.
      Co do koloru czcionki i tła to negocjuję z webmasterem zmianę kolorów, póki co on twierdzi, że tak jak jest jest ładniej…

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.