loading please wait..

Czy lęki można leczyć ?

Lęki można i trzeba leczyć, zwłaszcza kiedy lęk jest zbyt duży, aby sobie z nim poradzić samodzielnie i kiedy uniemożliwia nam normalne funkcjonowanie. Konieczna jest wówczas pomoc specjalisty, który opracuje indywidualny program leczenia. Może to być sama terapia psychologiczna, lub terapia i leki. Wyleczenie fobii prostych lub zespołu lęku napadowego może nastąpić już po kilku sesjach terapeutycznych. Leczenie zespołu leku uogólnionego oraz zaburzeń depresyjno-lękowych może trwać minimum klikanaście tygodni i dłużej.

Jeśli chodzi o terapię lęku to dostępnych jest kilka skutecznych metod. Wybór odpowiedniej zależy od indywidualnej sytuacji i preferencji.

METODY POZNAWCZE I BEHAWIORALNE – CBT

W powstawaniu lęku oraz radzeniu sobie z nim bardzo dużą rolę odgrywa nasz sposób myślenia. Zaburzenia lękowe to wynik nieprawidłowej interpretacji rzeczywistości, błędnych przekonań, przeceniania stopnia zagrożenia oraz niedoceniania własnych możliwości. Siebie postrzegamy jako bezbronnych, a otaczającą rzeczywistość jako zagrażającą i to nasila lęk.

W dużym uproszczeniu: w trakcie terapii CBT rozpoznajemy myśli automatyczne i schematy poznawcze, które stoją za reakcjami lękowymi. Następnie wprowadzamy zmiany do sposobu myślenia, jeśli jest on nieprawidłowy.

Metody behawioralne służą zmianie zachowania. Wśród stosowanych technik behawioralnych można wyróżnić, np. desensytyzację, modelowanie, przedłużoną ekspozycję. Wszystkie te techniki opierają się na tej samej zasadzie – podczas konfrontacji z przedmiotem lęku nie dochodzi do przewidywanej katastrofy i sytuacja okazuje się bezpieczna, co powoduje stopniowe wygaszanie reakcji lękowej.

RELAKSACJA

Relaks można osiągnąć poprzez odpowiednie techniki oddechowe pomagające w wyciszeniu negatywnych automatycznych myśli, a co za tym idzie – w uporaniu się z nieprzyjemnymi emocjami. Oddychanie przeponowe to najłatwiejszy sposób, dobry nawet dla osób początkujących. Po opanowaniu oddychania można rozpocząć pracę z wyobraźnią (wizualizacje) co pozwoli na osiągnięcie jeszcze lepszych efektów oraz ułatwi naukę medytacji, która także jest polecana jako praktyka zapobiegająca zaburzeniom lękowym.

FARMAKOTERAPIA

Zwykle aby złagodzić objawy lękowe stosuje się leki. Najczęściej antydepresanty oraz leki uspokajające. Leczenie zaburzeń lękowych zależy przede wszystkim od ich typu. Leki przeciwdepresyjne zazwyczaj stosuje się przez ok. 6 miesięcy, co pozwala istotnie zmniejszyć ryzyko nawrotu. Leki uspakajające z grupy benzodiazepin nie powinny być używane dłużej niż przez 4 tygodnie.

 

Posted on 13 stycznia 2017 in Depresja, Emocje, Powrót do siebie

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.