loading please wait..

Kolejne zmartwienie perfekcjonisty – poszukiwanie idealnych rozwiązań

Perfekcjonista szuka idealnego rozwiązania problemu. Idealne rozwiązanie to takie, które nie ma żadnych minusów, negatywnych aspektów.

Jeśli martwisz się tym, że możesz stracić pracę, to idealnym rozwiązaniem byłoby wiedzieć na pewno, że tej pracy nigdy nie stracisz. A przecież nie jesteś w stanie przewidzieć, jakie decyzje personalne podejmą twoi przełożeni, ani czy miejsce w którym pracujesz pewnego dnia nie zbankrutuje. Jeśli martwisz się, że możesz zachorować na raka, to możesz robić regularne badania i prowadzić zdrowy tryb życia. Jednak, żadne wyniki badań nie są gwarancją, że kiedyś nie zachorujesz. Jeśli martwisz się, jak wypadniesz na najbliższej konferencji, to martwisz się bezproduktywnie, bo nawet gdy przygotujesz swoje wystąpienie „na ostatni guzik”, nie spodoba się ono wszystkim.

Idealne rozwiązanie nie istnieje.

Większość perfekcjonistów uważa, że wymaganie idealnego rozwiązania jest właściwe, bo motywuje do znalezienia tego ideału. Wymaganie doskonałości ma też zmniejszyć prawdopodobieństwo odczuwania żalu i skonfrontowania się ze złym samopoczuciem. Jednak jest zupełnie odwrotnie. Po pierwsze szukanie idealnego rozwiązania, nie gwarantuje znalezienia rozwiązania, a powoduje jedynie odrzucanie kolejnych pomysłów i stanie w miejscu. Po drugie jeśli oczekujesz idealnego rozwiązania to częściej odczuwasz żal z powodu jego braku, a wszystkie „nie-idealne” decyzje, jakie po drodze podejmujesz powodują gorsze samopoczucie. Jeśli natomiast przyjmujesz, że każda decyzja ma jakieś minusy, że zawsze jest jakieś prawdopodobieństwo błędu, to łatwiej będzie ci zaakceptować negatywne skutki jako coś naturalnego. Negatywne skutki są nieuchronne przy podejmowaniu decyzji. Często czas to weryfikuje.

Tak jak pewne są negatywne skutki naszych decyzji tak samo nieuniknione jest odczuwanie żalu. Owszem masz wpływ na to, czego będziesz żałować, czy jednej błędnej decyzji, czy zmarnowanego czasu i tysięcy zmartwień.

Zamiast szukać idealnego rozwiązania, znajdź jakieś praktyczne rozwiązanie. Zamiast martwić się utratą pracy, dbaj o swój rozwój zawodowy i kontakty interpersonalne, tak abyś czuł się pewnie i atrakcyjnie na rynku pracy. Zamiast martwić się chorobą, zrób badania, zacznij prowadzić zdrowy tryb życia, co na pewno zmniejszy prawdopodobieństwo zachorowania. Zapomnij o tym, aby podobać się wszystkim, popracuj nad priorytetami i poczuciem własnej wartości.

Na koniec chciałabym podzielić się z perfekcjonistami cytatem z Aleksandry Steć:

Myślę, że w życiu są takie sukcesy, które w rzeczywistości były naszymi największymi porażkami.
I porażki, które z perspektywy czasu okazały się być dla nas dobre. Życie zaskakuje.
Są bliscy ludzie, którzy tak naprawdę są bardziej odlegli niż niejedna z gwiazd na niebie.
I tacy, którzy mimo złudnego dystansu budują nasze serce.
Są miłości, które okazały się być błędami.
Są błędy, które tak naprawdę były miłością.”

Ważne, by podejmować decyzje. Niedoskonałe. Decyzje sprawiają, że żyjemy, a nie tylko „jakoś to jest”. Decyzje zbliżają nas do poznania siebie. Decyzje rozwijają. Decyzję uczą. Idealnych rozwiązań nie ma.

Posted on 4 czerwca 2018 in Cytaty, Depresja, Emocje, Lęk, Perfekcjonizm, Powrót do siebie, Praca, Stres

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.